Senze Blik: Welke bril heeft u op? En waar kijkt u naar?

[promotext] We kijken allemaal door een andere bril naar de wereld; de ene door een dromerige roze, de ander door een actieve gele en de volgende wellicht door een kritische zwarte bril. [/promotext]
Wáár we naar kijken, door die bril, dat kan ook verschillen. Naar nieuwe organisatie structuren, veranderende wet- en regelgeving of juist naar noodzakelijke bezuinigingen. Welke kant we ook opkijken, één ding moeten we in het vizier houden; voor wie doen we het allemaal? Juist, de burger!
Klanttevredenheid, klantvriendelijk of klant gedrevenheid klinkt ons allemaal bekend in de oren. Maar hoe burgergericht is uw/jouw gemeente?
Het KCC of Antwoord© zijn hierin al een tijd een grote hulp. Voor de toekomst zal de Omgevingswet daar ook een goed voorbeeld van zijn. Gericht op de vraag van burgers en bedrijven gaat de Omgevingswet werken vanuit het principe: ‘Ja, mits..’ in plaats van ‘Nee, tenzij’. Dus van het aanbieden van een product “Bouwvergunning” naar het zo goed mogelijk begeleiden van de “ik wil verbouwen”-behoefte van de burger. Niet de optimalisering van het productaanbod maar de vraag van de burger staat centraal.  Dit vraagt om een verandering in houding en gedrag van een gemeente en haar medewerkers. Wat vraagt de burger nu echt? En hoe kunnen wij als gemeente hiermee aan de slag?
De uitdaging zit in het kennen van de behoefte en verwachtingen van de klant , om hier vervolgens op in te kunnen spelen. De burger wordt steeds zelfbewuster en meer betrokken. Hij wil zelf in staat zijn om informatie en diensten te kunnen vinden en daar, waar nodig, op een zo goed mogelijke manier in geholpen worden.
Senze heeft veel gemeentelijke organisaties mogen ondersteunen bij de verbetering van  dienstverlening. Eén van onze expertise gebieden is klantcontact. Hierbij kunt u denken aan; klanttevredenheidsonderzoeken, gastvrijheids- en gastgerichtheidstrainingen, team-coaching (Insights) en het in kaart brengen en verbeteren van klantprocessen. Dit alles zodat de gemeente de dienstverlening naar haar burgers kan optimaliseren.
Zijn uw glazen vies, heeft u teveel brillen op of weet u niet meer welke kant u op moet kijken? Laat het ons weten, wij helpen u graag!
Ilse Passchier
bril